Fietsweekend Houffalize

Dag 1
In het Hemelvaartweekend ’12 trokken enkele NosTechers naar het bekende MTB-paradijs van Houffalize. Nadat de koffers waren binnengezet in de Gite, hebben we snel de kleren omgeruild voor onze zwart-rode outfits zodat we de streek per bike konden verkennen. Net klaar om te vertrekken, besloten de weergoden om het nog even te laten hagelen. Na enkele minuten wachten, konden we op tocht. We hadden op weg naar de Gite een bordje gezien van de groene route, dus sloten we aan de brouwerij van Achouffe aan op route 6. We kregen direct een pittige klim voorgeschoteld, een die het toonbeeld was voor ons de komende dagen te wachten stond. What goes up, must come down; en zo was het ook. Een heel technische afdaling was het gevolg. Nog geen 5 kilometer gereden en we beseften dat we ons geen minuut zouden vervelen met de bike! Na een 7-tal kilometer bereikten we de markt van Houffalize. Na een kort bezoek aan La maison du Tourisme, zetten we de groene lus verder. Na 23,5km en 663hm, kwamen we terug aan bij onze verblijfplaats.

Dag 2
De tweede dag, 17 mei, begon de LCMT. Omdat we niet wisten of we in Houffalize konden fietsen met die wedstrijd, besloten we om nog een stukje verder te rijden met de auto richting Luxemburg. Zo belandden we in het stadje Esch-sur-Sûre. Op een camping wisten ze ons de weg te tonen naar de plaatselijke MTB-route. Deze paarse route volgden we voor een tiental kilometer. Wanneer we aan de Sûre kwamen, hebben we deze even gevolgd om daarna nog een 15-tal kilometer op improvisatie te rijden. Uiteindelijk hadden we 27km op de teller, en 615hm. Alweer een geslaagde dag!

Dag 4
De derde dag was voorbehouden voor een 7km-lange wandeling, maar zaterdag mocht ons stalen ros opnieuw van stal. Na wat rondtoeren, op zoek naar een geschikte locatie, besloten we het er toch maar op te wagen om een route in Houffalize te rijden. De keuze viel op rood 4. Onderweg waren er werkzaamheden, maar een omleiding zorgde ervoor dat we vlot konden doortoeren zonder al te veel hinder. Een klein stukje op lus 3 bracht ons immers terug naar de juiste route. Heel wat stukken liepen jammergenoeg samen met de LCMT, maar wij waren al lang blij dat de route toegankelijk bleef. De laatste fietsdag van de midweek was goed voor 37km en 573hm.

Met een totaal van 1851 hoogtemeters op 88km, was deze fietsvakantie in eigen land zeer geslaagd. Op naar de volgende uitdaging!